Osobní asistence
Kontaktní údaje
Vedoucí služby: Alena Paldusová
Telefon: 776 200 200
Email: -8m%Cfok6hIhT65j4mnhTj
Adresa: Kostelní 406/2, 682 01 Vyškov - Město
Provozní doba kanceláře: ve všední dny od 7:00 do 15:30 hod
Dokumenty ke službě
Základní informace o službě
Služba osobní asistence je poskytována v rámci projektu Podpora vybraných sociálních služeb na území Jihomoravského kraje, reg. č. CZ.03.2.60/0.0/0.0/15_005/0015650 financovaného z Operačního programu Zaměstnanost.
Dostupnost služby: nepřetržitě.Cílová skupina: senioři, osoby se zdravotnímpostižením, děti, mládež a rodiny
Doprava uživatele autem a jiné pojížďky (klient hradí pouze počet ujetých kilometrů).
Územní působnost: Služba je poskytována občanům na území okresu Vyškov.
Kapacita služby: Je závislá na náročnosti a frekvenci úkonů.
Popis služby
Jedná se o terénní službu poskytovanou osobními asistenty, kteří jsou „pomocnou rukou“ osobám se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení v jejich přirozeném prostředí – doma. Osobní asistence pomáhá uživatelům zvládat úkony v běžném životě tam, kde uživatel ztrácí schopnosti úkon provést sám bez pomoci.
Poslání služby
Pomáhat těm lidem z okresu Vyškov, kteří vnímají ztrátu svých schopností jako příčinu obtížné životní situace. Služba vznikla proto, aby mohla zajistit uživatelům pobyt ve svém přirozeném prostředí, aby nemuseli měnit své zvyky, přátele, a mohli si dál o svém životě rozhodovat sami.
Mezi základní činnosti osobní asistence patří
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu;
- pomoc při osobní hygieně;
- pomoc při zajištění stravy;
- pomoc při zajištění chodu domácnosti;
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti;
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím;
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů, a při obstarávání osobních záležitostí.
Kritéria pro přijetí do služby
- Zájemce má požadavky na danou službu.
- Zájemce spadá do cílové skupiny uživatelů.
Kritéria k odmítnutí poskytování služby
- Zájemcovy požadavky odpovídají jiné službě. V tomto případě sociální pracovnice zprostředkuje kontakt služby, která je adekvátní k jeho nárokům.
- Je-li naplněna kapacita. V tomto případě je zájemce zapsán do pořadníku čekatelů na službu.
- Zdravotní stav zájemce vylučuje poskytování služby Osobní asistence (trpí závažným infekčním onemocněním).
- Došlo k ukončení služby ze strany poskytovatele z důvodu porušování vzájemně dohodnutých pravidel a doba od tohoto ukončení nepřesáhla ½ roku.
Cíle osobní asistence
Cíle vycházející z potřeb uživatelů:
Poskytovat službu tak, aby uživatelé služby mohli zůstat ve svém přirozeném domácím prostředí a jejich životní styl neztratil na kvalitě. Dále, aby jejich vazby s rodinou, kamarády, zůstaly zachovány, a uživatelé byli tak dále zapojeni do běžného způsobu života, na který jsou zvyklí.
Cíle ve vztahu k službě:
- Naplňovat standardy kvality sociálních služeb.
- Vytvořit kvalitní pracovní tým osobních asistentů.
Cíle ve vztahu k veřejnosti:
- Informovanost o službě.
- Spolupráce s různými institucemi.
- Vytvořit dobré jméno služby osobní asistence (ankety, dotazníky).
Zásady (principy) poskytování služby
- partnerství (uživatel a osobní asistent se stávají partnery na stejné úrovni);
- důstojnost (úcta k hodnotě každého uživatele, nedochází k jeho stigmatizaci);
- zachování práv (asistent pomáhá uživatelova práva hájit a uplatňovat);
- dobrá komunikace (ověřování zpětné vazby);
- zachování schopností (osobní asistent pomáhá pouze tam, kde uživatel potřebuje. Nedochází ke zneschopnění uživatele);
- zachování práva na přiměřené riziko (asistent zbytečně nebrání uživateli v úkonech, pouze ho upozorní na možná rizika z nich pocházející – mokrá podlaha, manipulace s nožem apod.);
- poctivost (dokládání stvrzenek všech nákupů a plateb);
- individuální přístup (asistent respektuje individualitu každého uživatele ve smyslu jeho povahy, požadavcích a schopnostech).