Odlehčovací služba

OS temafotka

Kontaktní údaje

Vedoucí služby:     Veronika Konupková (733 148 944)
Telefon:                    517 330 382 (7:00 - 15:00, kancelář - domlouvání pobytu, úhrady, smlouvy, sociální šetření aj.)
                                   725 951 000 (pohotovostní mobil na pečovatele ve službě)
Email:                       -lm%Cfok6hIhT65j4mnhTj
Adresa:                     Morávkova 745/1a, 682 01 Vyškov - Dědice 
Sociální pracovnice:  Bc. Silvie Vysloužilová (774 874 810)

Dokumenty ke službě

Klikněte ZDE pro přesměrování na dokumenty a tiskopisy Odlehčovací služby.
 

Základní informace o službě

Dostupnost služby: nepřetržitě 24h denně, 7 dní v týdnu.

Okruh osob: 

   - Odlehčovací služba je poskytována osobám starším 19 let včetně.
   - Služba poskytuje potřebnou péči osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném domácím prostředí.
   - Služba je určena osobám, které nepotřebují zvláštní režim, nepotřebují bariéry pro volný pohyb.
   - Služba je určena pro osoby, které nepřenáší závažné infekční onemocnění a nepotřebují nepřetržitý lékařský dohled a celodenní zdravotní péči.
   - Služba se poskytuje v době, kdy pečující osoba si potřebuje odpočinout nebo si potřebuje zajistit osobní záležitosti. Zpravidla v době, kdy odjede na dovolenou, kdy je nemocná, např. hospitalizovaná, je v lázních, kdy si potřebuje vyřídit osobní záležitosti apod. Jedná se tedy o krátkodobý pobyt. Zpravidla do tří měsíců.
   - Služba se poskytuje osobám, které žijí na území Jihomoravského kraje, výjimečně z kraje Olomouckého.

Věkové vymezení: lidé starší 19 let.

Způsob poskytování službypobytová

Činnosti: pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,, poskytnutí ubytování v případě pobytové služby, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti.

Fakultativní služby: dovoz a odvoz klienta do zařízení při přijetí nebo ukončení služby -  v okruhu 15 km - v pracovní dny.

Kapacita služby: 20lůžek / 20 klinetů v jednom okamžiku. Ubytování je možné ve 3 pokojích jednolůžkových, 7 pokojích dvoulůžkových a 1 pokoji třílůžkovém.

Nástup klienta do služby: Preferovaný příjezd k ubytování je v pracovní dny od 7:00 – 15:00. Samozřejmostí je individuální přístup, tzn. po předešlé domluvě je možné ubytování v naší službě v jiný než pracovní den a čas.

Poslání služby

Posláním Odlehčovací služby je odlehčit pečujícím rodinám nebo osobám blízkým převzetím jejich blízkého do péče pobytové služby na dobu nezbytně nutnou k odpočinku či zajištění nezbytných záležitostí pečující osoby. Účelem je zajištění potřebného rozsahu péče osobě, která běžně žije doma, tak, aby v době, kdy se o ni nemůže postarat pečující osoba, mohla žít v Odlehčovací službě životem, na který je zvyklá.

Popis služby

Odlehčovací služba poskytne ubytování klienta, o kterého je jinak běžně pečováno doma, v pobytovém zařízení s nepřetržitou sociální péčí, maximálně po dobu 3 měsíců – podle aktuální volné kapacity a vždy na základě individuálně sjednaného průběhu služby, který odpovídá aktuální nepříznivé situaci a základě něj sjednané délky pobytu, která je uvedena v uzavřené smlouvě o poskytování Odlehčovací služby. Doba je sjednaná vždy na dobu určitou, nejdéle po dobu do tří měsíců.
Vše je závislé na aktuálním vyhodnocení nepříznivé sociální situace. Tuto situaci posuzuje sociální pracovník při sociálním šetření. Opakování je možné nejdříve po 7 dnech mezi pobyty.
Službu je možné poskytovat v různých, hlavně v krátkých intervalech, které pečující osobě umožní pečovat dlouhodobě v domácím prostředí, například - přes víkend, na týden, 2 týdny atd.

Délka pobytu je vždy stanovena na základě volné kapacity a zjištěné aktuální nepříznivé situace. Určení pokoje probíhá na základě aktuální volné kapacity a přání klienta. Na základě požadovaného termínu a podané žádosti a v ní uvedeného požadovaného termínu je žadatel informován o volné kapacitě.
Termíny návštěvy si sociální pracovník domlouvá s dostatečným předstihem. Sociální šetření probíhá podle možností jak žadatele, tak sociálního pracovníka. Před pobytem žadatele, budoucího klienta, je provedeno sociální šetření k zjištění nepříznivé sociální situace zájemce. Pokud následuje sjednání průběhu služby o poskytnutí Odlehčovací služby, je smlouva uzavřena a tím poskytnutí Odlehčovací služby sjednáno nebo uzavřená není a pak je poskytnutí Odlehčovací služby odmítnuto.
V případě, že nemůžeme žadateli vyhovět z důvodu plné kapacity, je jeho žádost zařazena do pořadníku. V případě, že po posouzení nepříznivé sociální situace nemůžeme nabídnout žadateli potřebnou podporu a pomoc. Odkazujeme žadatele na jiné způsoby podpory a pomoci a hledáme vhodná řešení situace. Žádosti v pořadníku jsou pravidelně procházené sociálním pracovník. V pořadníku tak čekatel bývá umístěn podle aktuálního počtu žádostí v průměru jeden měsíc. Vždy však záleží na aktuální fluktuaci klientů ve službě a obsazenosti lůžek.

Cíl služby

Cílem služby je:

  • Klient, který za podpory a pomoci zvládl péči o svou osobu.
  • Klient, u kterého byly udrženy nebo zlepšeny jeho osobní a sociální schopnosti a dovednosti a udržena a zlepšena jeho míra soběstačnosti.
  • Klient, který má zachovány kontakty s rodinou a osobami blízkými.
  • Klient, který má zařízené osobní záležitosti a má vyřízeno vše na úřadech.
  • Klient, který využívá navazující služby. 

Zásady služby

Při poskytování Odlehčovací služby se řídíme těmito zásadami:

  • Respekt - pracovník ctí osobnost, zvyky klienta, se snahou je zachovat. Respektujeme různé vyznání, národnostní menšiny a politické názory.
  • Individuální přístup – průběh služby u klienta probíhá podle jeho konkrétních možností, schopností, potřeb, přání a zvyklostí.
  • Partnerský přístup    pracovník a klient spolu jednají a komunikují jako rovný s rovným. Pracovník pracuje tak, aby vyvažoval možnosti klienta při poskytování služby a dbal na dodržování a uplatňování oprávněných zájmů.
  • Důstojnost- pracovník přistupuje ke všem klientům stejně v tom smyslu, že hodnotu každého člověka odvozuje od jeho lidství a jedná s ním ohleduplným a zdvořilým způsobem. Pracovník nedělá za klienta činnosti, které zvládne klient udělat sám či s podporou, svým tempem a způsobem. Pracovník si neusnadňuje práci tím, že by jakýkoli úkon dělal podle sebe, ale vždy dává klientovi důstojnost tím, že klient rozhoduje o tom, jak úkon pracovník provede.
  • Soukromí – pracovník zachovává soukromí klienta ve všech ohledech, např. při péči o vlastní osobu, při rozhovoru o osobních záležitostech, při doprovázení, při vstupu do pokoje, při návštěvách apod.

Činnosti

Odlehčovací služby poskytují klientům pomoc a podporu v těchto činnostem:

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu;
  • pomoc při oblékání či svlékání;
  • přesun na lůžko či vozík.

Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:

  • pomoc při osobní hygieně;
  • poskytnutí podmínek pro osobní hygienu;
  • doprovod na WC, pomoc při použití WC.

Pomoc při zajištění stravování nebo pomoc při zajištění stravy:

  • poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy.

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:

  • Nácvik a upevňování motorických dovedností, povzbuzení smyslových vjemů, paměťová a pohybová aktivizace prostřednictvím nabízených aktivit v individuálním a skupinovém programu;
  • práce s nejrůznějšími materiály (ruční práce);
  • výtvarné práce;
  • hudební aktivity;
  • cvičení paměti;
  • podpůrné aktivity;
  • pohybová cvičení.

Sociálně terapeutické činnosti:

  • canisterapie, muzikoterapie, trénink paměti – vše ve spolupráci s externími odborníky.

Pomoc při uplatňování práv a zájmů:

  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí (komunikace s úřady, jinými institucemi);
  • obstarávání osobních záležitostí.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • setkání s dětmi z mateřských a základních škol;
  • besedy;
  • umožňujeme kontakt v rámci kontaktu s příbuznými...